فاجعه بارترین اشتباهات مهندسی جهان

بریم باهم به فاجعه های مهندسی جهان مثل پل تاکوما و کشتی تایتانیک یه سری بزنیم با ما همراه باشید

access_time ۱۳۹۹ سه شنبه ۵ اسفند
remove_red_eye 750 بازدید
 فاجعه بارترین اشتباهات مهندسی جهان

 

سقوط پل تاکوما

پل تاکوما پلی معلق در واشینگتن-امریکا به طول ۲۲۵۳ متر بود که با صرف هزینه ۶.۴ میلیون دلار ساخته شد. بزرگترین پایه این پل ۸۵۳ متر ارتفاع داشت. تنها پس از ۴ ماه از تکمیل این پل در سال ۱۹۴۰ بادی با سرعت ۴۰ مایل در واشنگتن وزید که باعث سقوط پل شد. البته این باد دلیل سقوط نبود، بلکه اشتباه ساخت دلیل سقوط پل بود.

این اشتباه  براثر  نادیده گرفتن قانون آیرودینامیک رخ داده بود. البته  به‌صورت موقت برای ارتباط واشنگتن با سواحل شبه‌جزیره المپیک است. ریزش پل از پیاده‌روی برروی آن شروع شده بود، و سپس کابل‌ها شروع به ریزش کردند و کل پل فروریخت و تنها قسمت‌های میانی متصل به پایه‌های فولادی باقی ماندند.

این اتفاق حادثه جانی نداشت . خسارت ۶.۴ میلیون دلاری هزینه‌ای برای کشفه نام خود تحریکی بود که وقتی قسمتی از پل به نوسان درمی‌آید باعث می‌شود بقیه قسمت ها شروع به نوسان کنند و این پدیده باعث چندین برابر شدن فشار وارده به سازه به همراه فشار باد ۴۰ مایلی شد و  پل فروریخت.

ماجرای سقوط پل تاکوما در سال 1940 چه بود؟ | سایت انتخاب

 

 نیروگاه چرنوبیل

انفجار هسته‌ای نیروگاه چرنوبیل اوکراین که باعث شد قسمت زیادی از اروپا و روسیه میزبان میهمان ناخوانده‌ای به نام امواج رادیواکتیو باشند.

این حادثه درنتیجه  دو اشتباه مهندسی  رخ داد.  اشتباه  اول زمانی رخ داد که پرسنل نیروگاه کنترل‌کننده‌های نیروگاه را از مدار خارج کرده بودند و این به معنای احتمال وقوع حادثه است. سپس برای تست واکنش‌هایی خاص، نیروی راکتور را اشتباها بیشتر کردند و این باعث شد راکتور از کنترل خارج شود و پس از اولین انفجار پوشش هزار تنی روی راکتور کنده و پرتاب شود و در انفجار دوم پوشش بالایی راکتور به‌صورت کامل کنده شد و ۲۵ درصد کل تأسیسات هسته‌ای از بین رفت و تأثیرات در تمام کشورهای نیمکره جنوبی، در اقیانوس‌های آرام، آتلانتیک و منجمد شمالی نمایان شد.

بازرسی آژانس از واحدهای ناتمام نیروگاه چرنوبیل - نیروگاهیان | نیروگاهیان

 

 

 کشتی تایتانیک

تایتانیک برای بیشتر مردم  یادآورداستان عاشقانه‌ای است که در میان دریا به تمام شد؛ اما در واقع تایتانیک حامل اشتباهات پشت سرهم در طراحی و ساخت کشتی مسافربری بود که جان ۱۵۰۰ نفر را گرفت.

 پس از برخورد با کوه یخ غرق شد و دلیل این غرق شدن طراحی اشتباه ساختار کشتی تایتانیک بود که باعث شد پس از ورود آب به کشتی  تایتانیک به علت عدم تعادل وزنی کشتی بشکند و قسمتی از آن از قسمت‌های دیگر جدا شود.

یکی دیگر از دلایل غرق شدن کشتی  تایتانیک هم‌ جنس نامرغوب فولاد بکار رفته در ساخت کشتی تایتانیک است که نتوانست مقاومت لازم را داشته باشد و ستون‌های کشتی در برابر وزن آب واردشده طاقت نیاورده و شکستند.

10 داستان جالب و باورنکردنی از بازماندگان کشتی تایتانیک - دیجی رو

 

 

 پل کوبک در کانادا

پل کوبک در کانادا یکی از بزرگ‌ترین فاجعه های مهندسی در  ساخت پل است. در روند ساخت این پل دو حادثه اتفاق افتاد. اولین بار به دلیل اشتباه در محاسبه و طراحی مهندس طراح پلی به نام کوپر، زمانی که کارگران در حال بستن سازه فولادی در قسمت جنوبی در ارتفاع صد متری رودخانه سینت لارنس بودند رخ داد.پس از شکستن چند پیچ اصلی سازه فولادی، سازه‌ها شروع به پیچ خوردن در هم کردند و باعث مرگ ۷۵ کارگر شدند. پس‌ از این اتفاق دولت کانادا پیمانکار مربوطه را از پروژه اخراج کرد و خود اقدام به ساخت پل نمود و تلاش کرد با ایجاد بازوهای سنگین‌تر استحکام پل را تأمین کند؛ اما در هنگام بلند کردن قسمت میانی پل، سازه فلزی در آب افتاد و جان کارگران را گرفت

گامی دیگر در بازسازی پل کبک | خبر کانادا - مرجع اخبار و رویداد های سراسر  کانادا

 

 بالون هیندنبورگ

، بالن  هیندنبورگ بزرگی بود که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های زمان خود  در آلمان ساخته شد ولی باعث شد36 نفر جان خود را از دست بدهندد.

این کشتی هوایی مسافربری از فرانکفورت در آلمان عازم فرودگاه جی‌بی ام‌دی‌ال لیک‌هرست در ایالات متحده آمریکا بود که به‌علت برخورد با دکل زمینی در منچستر، نیوجرسی آتش گرفت و سقوط کرد.

دلیل این اتفاق تخلیه الکترواستاتیک (الکتریکی) بود که هم‌زمان با نشت گاز هیدروژن درون بالن باعث ایجاد آتش‌سوزی در بالن و سقوط آن شد.

این حادثه باعث شد برای همیشه استفاده تجاری و تفریحی از کشتی‌های هوایی که درواقع بالن‌هایی بزرگ بودند به پایان رسید.

سانحه هیندنبورگ؛ پایان عصر کشتی های هوایی