۵ مورد از فاجعه بارترین اشتباهات مهندسی جهان

شاید هیچ علمی به‌اندازه مهندسی، چهره زندگی بشر و زمین را در تاریخ و جغرافیا تغییر نداده باشد. ایجاد ساختمان‌های عظیم، بناهای متعدد با اندازه‌های گوناگون، ایجاد راه‌ها، حفر تونل و سفرهای مختلف به نقاط ناشناخته و ایجاد تغییرات در ساختار طبیعی، چهره زمین و کیفیت زندگی انسان را تغییر داده است.

access_time ۱۳۹۹ سه شنبه ۵ اسفند
remove_red_eye 590 بازدید
 ۵ مورد از فاجعه بارترین اشتباهات مهندسی جهان

 

۱- سقوط پل تاکوما

پل تاکوما پلی معلق در واشینگتن-امریکا به طول ۲۲۵۳ متر بود که با صرف هزینه ۶.۴ میلیون دلار ساخته شد. بزرگترین پایه این پل ۸۵۳ متر ارتفاع داشت. تنها پس از ۴ ماه از تکمیل این پل در سال ۱۹۴۰ بادی با سرعت ۴۰ مایل در واشنگتن وزید که باعث سقوط پل شد. البته این باد دلیل سقوط نبود، بلکه اشتباه ساخت دلیل سقوط پل بود.

این اشتباه درنتیجه نادیده گرفتن قانون آیرودینامیک بود. البته این پل تنها به‌صورت موقت برای ارتباط واشنگتن با سواحل شبه‌جزیره المپیک بود. ریزش پل از پیاده‌روی آن شروع شد، سپس کابل‌ها شروع به ریزش کردند و درنهایت کل پل فروریخت و تنها قسمت‌های میانی متصل به پایه‌های فولادی باقی ماندند.

البته این اتفاق حادثه جانی نداشت ولی خسارت ۶.۴ میلیون دلاری هزینه‌ای برای کشف پدیده‌ای به نام خود تحریکی بود که وقتی قسمتی از پل به نوسان درمی‌آید باعث می‌شود بقیه قسمت ها شروع به نوسان کنند و این پدیده باعث چندین برابر شدن فشار وارده به سازه به همراه فشار باد ۴۰ مایلی شد و درنهایت پل فروریخت.

 

۲- نیروگاه چرنوبیل

انفجار هسته‌ای نیروگاه چرنوبیل اوکراین که باعث شد قسمت زیادی از اروپا و روسیه میزبان میهمان ناخوانده‌ای به نام امواج رادیواکتیو باشند.

این حادثه بر اثر دو اشتباه مهندسی پی‌درپی صورت گرفت. اولین اشتباه زمانی اتفاق افتاد که پرسنل نیروگاه کنترل‌کننده‌های نیروگاه را از مدار خارج کردند و این به معنای پذیرش احتمال وقوع حادثه است. سپس برای تست واکنش‌هایی خاص، نیروی راکتور را اشتباها افزایش دادند و این باعث شد راکتور از کنترل خارج شود و پس از اولین انفجار پوشش هزار تنی روی راکتور کنده و پرتاب شود و در انفجار دوم پوشش بالایی راکتور به‌صورت کامل کنده شد و ۲۵ درصد کل تأسیسات هسته‌ای از بین رفت و تأثیرات آن در سال ۱۹۸۶ در تمام کشورهای نیمکره جنوبی، در اقیانوس‌های آرام، آتلانتیک و منجمد شمالی ملاحظه شد.

 

۳- کشتی تایتانیک

تایتانیک برای بسیاری از افراد یادآور تراژدی عاشقانه‌ای است که در میان دریا به پایان رسید؛ اما در واقع تایتانیک حامل اشتباهات پشت سرهم در طراحی و ساخت کشتی مسافربری بود که جان ۱۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

کشتی تایتانیک پس از برخورد با کوه یخ غرق شد و دلیل این غرق شدن طراحی اشتباه ساختار کشتی بود که باعث شد پس از ورود آب به کشتی به علت عدم تعادل وزنی کشتی بشکند و قسمتی از آن از قسمت‌های دیگر جدا شود.

یکی دیگر از دلایل غرق شدن کشتی هم‌ جنس نامرغوب فولاد بکار رفته در ساخت کشتی است که نتوانست مقاومت لازم مورد انتظار را داشته باشد و ستون‌های کشتی در برابر وزن آب واردشده طاقت نیاورده و شکستند.

 

 

۴- پل کوبک در کانادا

پل کوبک در کانادا یکی از بزرگ‌ترین فجایع مهندسی در زمینه ساخت پل است. در روند ساخت این پل دو حادثه مرگبار اتفاق افتاد. اولین بار به دلیل اشتباه در محاسبه و طراحی مهندس طراح پل به نام کوپر، زمانی که کارگران در حال بستن سازه فولادی در قسمت جنوبی در ارتفاع صد متری رودخانه سینت لارنس بودند رخ داد.پس از شکستن چند پیچ اصلی سازه فولادی، سازه‌ها شروع به پیچ خوردن در هم کردند و باعث مرگ ۷۵ کارگر شدند. پس‌ از این اتفاق دولت کانادا پیمانکار مربوطه را از پروژه اخراج کرد و خود اقدام به ساخت پل نمود و تلاش کرد با ایجاد بازوهای سنگین‌تر استحکام پل را تأمین کند؛ اما در هنگام بلند کردن قسمت میانی پل، سازه فلزی در آب افتاد و جان کارگران را گرفت

 

۵- بالون هیندنبورگ

، بالن بزرگی بود که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های زمان خود در سال ۱۹۳۷ در آلمان ساخته شد ولی منجر به کشته شدن ۳۶ نفر ازجمله خدمه بالن شد.

این کشتی هوایی مسافربری از فرانکفورت در آلمان عازم فرودگاه جی‌بی ام‌دی‌ال لیک‌هرست در ایالات متحده آمریکا بود که به‌علت برخورد با دکل زمینی در منچستر، نیوجرسی آتش گرفت و سقوط کرد.

دلیل این اتفاق تخلیه الکترواستاتیک (الکتریکی) بود که هم‌زمان با نشت گاز هیدروژن درون بالن باعث ایجاد آتش‌سوزی در بالن و سقوط آن شد.

این حادثه باعث شد برای همیشه استفاده تجاری و تفریحی از کشتی‌های هوایی که درواقع بالن‌هایی بزرگ بودند به پایان رسید.