ابزاربومبنا
02156217399
ارسال به

درآمد مکانیک خودرو و بازار کار مکانیکی

همه شاهد رشد روز به روز صنعت خودرو هستیم و این موضوع نشان دهنده آینده شغلی مربوط به این صنعت است و روز به روز هم پیشرفت چشمگیری دارد. شغل مکانیک خودرو بسیار شغل پر‌اهمیتی است، به این دلیل که امروزه خودرو به یک جایگاه ویژه‌ای در زندگی روزمره ما رسیده و خراب شدن خودرو امور روزمره ما را دچار اختلالات بسیاری خواهد کرد؛ اینجاست که اهمیت شغل مکانیک خودرو دیده می‌شود. برویم و به بررسی شغل مکانیک خودرو، بازار‌کار و آینده شغلی آن بپردازیم.

access_time ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ بهمن
remove_red_eye 1063 بازدید
درآمد مکانیک خودرو و بازار کار مکانیکی

مکانیک خودرو

خودرو دارای قطعات زیادی است و از بخش‌های بسیار مهمی از جمله سیستم تعلیق، سوخت رسانی، هدایت و فرمان، انتقال قدرت، چرخ و ترمز و برق تشکیل شده است. شخصی که وارد بازار‌کار مکانیکی شده و در حال حاضر مکانیک‌خودرو نامیده می‌شود باید با تمامی قطعات و سیستم‌های خودرو آشنا بوده و بتواند مشکل آن‌ها رو تشخیص دهد و طریقه تعمیر آن‌ها را بلد باشد و مشکل قطعات را رفع نماید. گاهی شاید مشکل خودرو استارت نخوردن آن باشد و یا موتور خودرو صدای تق تق بدهد، لازم است در چنین شرایطی به مکانیکی مراجعه کنید و مکانیک خودرو می‌بایست به صورت حرفه‌ای به تمام سیستم‌ها و قطعات خودرو تسلط داشته باشد و بتواند آن‌ها را تعمیر کند.

بروز مشکل در پلوس، خراب شدن واشر سرسیلندر، مصرف سوخت بالا، کم شدن شتاب خودرو، خراب شدن سنسور اکسیژن، خرابی کلاچ، خرابی واتر‌پمپ، بروز مشکل در گیربکس و لرزش فرمان بعضی از مشکلات رایجی هستند که در خودرو‌ها رخ می‌دهند و مکانیک باید بتواند به خوبی خودرو را عیب‌یابی و آن را کاملا تعمیر کند. همچنین یک مکانیک حرفه‌ای باید با کارهایی از جمله تعمیر خودروهای دیزلی و بنزینی، تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل، تعمیر سیستم‌های مرتبط به فرمان، تعمیر برق خودرو و همچنین دستگاه‌های الکتریکی در خودروهای جدید، تعمیر چرخ ها و سیستم ترمز، تنظیم موتور خودرو و باز و بسته کردن آن، تعویض لنت، تعویض تسمه تایم، تعویض و تعمیر رادیاتور و ترموستات، تعمیر باطری و ... آشنایی کامل داشته باشد و قادر باشد از پس تمامی موارد ذکر شده بر بیاید.

 

 

 

بازار کار مکانیک خودرو

روزانه خودرو‌های زیادی تولید و در بازار عرضه می‌شوند و تمامی آن‌ها قطعا دچار مشکل خواهند شد. اینجاست که شغل مکانیک خودرو را می‌توان به عنوان یکی از حرفه‌های پولساز و پر‌درآمد نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان دانست. با افزایش چشمگیر نرخ تولید خودرو، می‌توان شغل مکانیک خودرو را به عنوان یکی از بهترین شغل‌های فنی معرفی کرد و به دلیل افزایش تولید خودرو برای آن آینده بسیار عالی را متصور شد.

 

فرصت‌ها و آینده شغلی مکانیک خودرو

این شغل هم برای افراد ماهر و هم کسانی که به این شغل علاقه دارند، فرصتی عالی برای کسب درآمد است.

افرادی که در این حرفه مهارت کافی را دارند می‌توانند از راه‌های بسیاری از این شغل کسب درآمد و در این زمینه شروع به فعالیت کنند. با داشتن سرمایه می‌توان به صورت آزاد یک تعمیرگاه تخصصی خودرو با تهیه تجهیزات و ابزارآلات موردنیاز راه‌اندازی کرد. سرمایه برای رهن یا اجاره مغازه و همچنین خرید تجهیزاتی از جمله جعبه ابزار، بکس، انواع آچار، دستگاه دیاگ، انبردست، سیم چین، جک، خرک، خار جمع کن، پولی کش، سوپاپ جمع کن، کمپرسور باد و ... که از مهم‌ترین تجهیزات این شغل هستند نیاز می‌باشد و مجموعه بومبنا با کمترین هزینه به شما کمک می‌کند که تجهیزات موردنیاز خود را تهیه کنید. با تاسیس تعمیرگاه شخصی خود، می‌توانید با تعمیر انواع خودروهای داخلی و خارجی درآمد بالایی کسب کنید. میزان درآمد شما به میزان مهارت شما بستگی دارد؛ هرچه مهارت و دقت شما بالاتر و اطلاعات و دانسته‌های شما راجع به خودروهای تازه تولید شده بیشتر باشد، مشتریان بیشتری جذب کرده و در نهایت درآمد بسیار بالایی خواهید داشت.

علاوه بر آن، هم کسانی که در این حرفه مهارت دارند و هم کسانی که به تازگی می‌خواهند وارد این حرفه شوند، می‌توانند در گاراژ‌ها به عنوان تعمیرکار متخصص خودرو شروع به فعالیت کنند. همچنین می‌توان در کارخانه‌های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا و یا کارخانه‌های تولید قطعات خودرو استخدام شد و به‌صورت ماهیانه مبلغی را دریافت نمود. شرکت‌های تعمیراتی زیادی نیز وجود دارند که به نیروهای متخصص مکانیک خودرو نیاز دارند، می‌توان با ارائه مدرک فنی در چنین جایی شروع به کار کرد.

افرادی که به تازگی می‌خواهند وارد این حرفه شوند و یا افراد ماهری که نیاز به مدرک دارند می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های مکانیکی، مدرک فنی حرفه‌ای دریافت کنند. یکی دیگر از فرصت‌های شغلی که برای این حرفه وجود دارد این است که فرد می‌تواند با در دست داشتن مدرک فنی‌حرفه‌ای خود، برای نمایندگی‌های تعمیرات خودرو رزومه ارسال کند و پس از تایید استخدام شود.

فعالیت در مراکز امداد خودرو و مراکز معاینه فنی از دیگر فرصت‌های شغلی یک مکانیک خودرو می‌باشند.

 

چطور در شغل مکانیک خودرو می‌توان مهارت کسب کرد

چند روش برای ورود به حرفه مکانیکی و شغل مکانیک خودرو وجود دارد. اولین روش این است که در دبیرستان فرد با انتخاب رشته مکانیک، هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی با نکات این شغل آشنا می‌شود. اگر دبیرستانی هستید و شغل آینده خود را مشخص کرده‌اید می‌توانید از این طریق وارد این شغل شوید. همچنین امکان این وجود دارد که با تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک، وارد رشته دانشگاهی مکانیک شد و به صورت آکادمیک در این حرفه آماده شوید؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که فرد دیگر به صورت عملی آموزش نمی‌بیند. امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری در این رشته وجود دارد و می‌توانید به عنوان مهندس مکانیک وارد شرکت‌ها و کارخانه‌های خودروسازی شوید و فعالیت خود را آغاز کنید.

روش دیگری وجود دارد و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان به یک مکانیک حرفه‌ای و کاربلد تبدیل شوید. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با این رشته و گذراندن دوره‌های مکانیک خودرو، مهارت موردنیاز در این حرفه را کسب کنید و در پایان دوره مدرک فنی و حرفه‌ای معتبر نیز دریافت نمایید.

 

درآمد مکانیک خودرو

مهارت‌های مکانیک خودرو، محل قرارگیری تعمیرگاه، تجهیزات موردنیاز مکانیک خودرو، اخلاق و مشتری مداری مکانیک و ... همه و همه در میزان درآمد مکانیک خودرو تاثیر دارد اما نتایج بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که پایین‌ترین حد درآمد یک مکانیک خودرو از بالاترین حد درآمد بسیاری از شغل‌ها بالاتر است و تعمیرکاران متخصص خودرو دارای درآمد بالایی هستند. متوسط درآمد یک مکانیک خودرو در ماه بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که این مبلغ به سطح دانش و مهارت شما بستگی دارد و هرچه مهارت شما بیشتر باشد این مبلغ نیز بیشتر خواهد شد.

 

مجموعه بومبنا می‌تواند شما را در راه رسیدن به اهدافتان همراهی کند تا بتوانید با کمترین هزینه تجهیزات موردنیاز خود را فراهم و در حرفه مکانیک خودرو کسب درآمد کنید.