ابزاربومبنا
02156217399
ارسال به

فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری یکی از ابزارآلات پر‌کاربرد و پر‌طرفدار در صنایع مختلف علی‌الخصوص صنعت چوب است. این دستگاه به علت وزن سبک و ابعاد کوچکی که دارد قابل حمل است و علاوه بر کارگاه، می‌توان از آن برای مصارف خانگی نیز استفاده کرد. با ما همراه باشید که در ادامه به معرفی این ابزار کوچک و کاربردی می‌پردازیم.

access_time ۱۴۰۰ جمعه ۲۲ بهمن
remove_red_eye 552 بازدید
فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری یکی از ابزارآلات پر‌کاربرد در صنایعی مانند دندان‌سازی، جواهر‌سازی، چوب، مجسمه‌سازی و ... می‌باشد. این دستگاه برای مصارف خانگی هم بسیار کاربردی است، چون دارای ابعاد کوچک و وزن سبک است و همچنین به آسانی حمل می‌شود. کاربرد‌های این دستگاه نسبت به جثه آن بسیار گسترده است. از فرز مینیاتوری می‌توان جهت برش‌ ساده تا پولیش کردن و سایش سطوح استفاده ‌کرد. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد سوراخ‌های ریز، ایجاد طرح‌های ظریف، حجم‌تراشی‌های کوچک و ... روی چوب و همچنین مترقل دیگر استفاده کرد. یکی دیگر از کاربرد‌های این ابزار این است که برای انجام پروژه‌های کوچک مانند ماکت‌سازی نیز می‌توان آن را به کار گرفت.

فرز‌های مینیاتوری موجود در بازار مدل‌ها و قدرت‌های متفاوتی دارند اما تمامی آن‌ها باید از سرعت چرخش بالایی برخوردار باشند تا کاربر را به نتیجه‌ای مطلوب و با کیفیت بالا برسانند. سرعت گردش اکثر فرز‌های مینیاتوری حدودا ۲۰۰۰۰ دور بر دقیقه است اما فرز‌های پرقدرت‌تری هم هستند که دارای سرعت ۳۵۰۰۰ دور بر دقیقه می‌باشند. ویژگی‌های خاص این دستگاه مانند سرعت بالا و وزن سبک آن باعث راحتی کار شده و کاربر می‌تواند بدون احساس خستگی و در کوتاه‌ترین زمان پروژه خود را تمام کند.

 

کاربرد فرز مینیاتوری در مشاغل

این دستگاه به علت اینکه کاربردهای زیادی دارد، در اکثر صنایع و حرفه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فرز مینیاتوری در دندان سازی، حکاکی، معرق کاری، مبلمان سازی، تراشکاری، طلاسازی، ماکت سازی، مجسمه سازی و ... استفاده می‌شود. همچنین از آن برای پیاده‌سازی طرح‌های ظریف روی سطوح مختلف می‌توان استفاده کرد.

 

ظرافت کاری با فرز مینیاتوری

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، این ابزار به دلیل کاربری آسانی که دارد، در اکثر صنایع و حتی در مصارف خانگی می‌توان از آن استفاده کرد. فرز مینیاتوری گزینه‌ای ایده‌آل برای عملیات برش‌کاری با دقت و ظرافت بالا روی سطوحی مانند چوب است. این دستگاه برای یک نجار حرفه‌ای و یا یک فرد علاقمند به هنر‌های چوبی بسیار ارزشمند است؛ زیرا در طیف گسترده‌ای از کارها به کاربر کمک می‌کند.

 

انواع سری فرز مینیاتوری

یکی از ویژگی‌های فرز مینیاتوری این است که به کاربر امکان نصب انواع سری را می‌دهد. از سری‌هایی که بر روی این دستگاه نصب می‌شوند می‌توان به تیغ برش، سنباده، پولیش، فرز فرم و ... اشاره کرد. قابلیت نصب سری‌های مختلف باعث گسترده شدن طیف کارایی این دستگاه می‌شود.

 

انواع فرز مینیاتوری

فرز‌های مینیاتوری با توجه به منبع تغذیه‌شان دسته بندی می‌شوند. این دستگاه شامل سه دسته برقی، شارژی و بادی (پنوماتیک) می‌شود.

 

فرز مینیاتوری شارژی

فرز مینیاتوری برقی همانطور که از نام آن پیداست با برق کار می‌کند. فرز مینیاتوری برقی دارای یک موتور آرمیچری است که به وسیله چرخ دنده‌های مختلف سرعت آن به ۴۰۰۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد.

 

فرز مینیاتوری شارژی

ساختار فرز‌های مینیاتوری شارژی مشابه نوع برقی است و تنها تفاوتی که دارند عدم نیاز به برقِ فرز‌های مینیاتوری شارژی است. این دستگاه گزینه مناسبی برای مکان‌ها و شرایطی است که دسترسی به برق دشوار است و یا برق نیست. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که شارژ باطری دستگاه پر باشد.

 

فرز مینیاتوری بادی

فرز‌های مینیاتوری بادی مجهز به چرخ دنده‌هایی هستند که شفت مرکزی متصل می‌شوند. چرخ دنده‌های دستگاه بر اثر فشار باد به چرخش در می‌آیند و شفت را با سرعت زیادی می‌چرخانند. چون این مدل از فرز مینیاتوری فاقد موتور الکتریکی است، این دستگاه بسیار ظریف طراحی شده است.

 

 * توجه داشته باشید که برای افزایش طول عمر فرز مینیاتوری بادی، باید در فواصل زمانی معین آن را روغن کاری کنید و همچنین قبل از ورود 

 هوای فشرده به دستگاه، یک رطوبت گیر نصب کنید. 

 

اهمیت قطر کولت در فرز مینیاتوری

بهتر است از فرز مینیاتوری با قطر کولت حداکثر ۳/۲ میلی‌متر استفاده کنید اما اگر برای استفاده اجسام بزرگتر به فرز مینیاتوری نیاز دارید باید از قطر‌های بیشتر کمک بگیرید؛ البته قطر کولت‌های یدکی به شما کمک شایانی می‌کند که معمولا در فرز انگشتی ۶/۸ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود و قطر کولت آن یکی از تفاوت‌های اصلی فرز انگشتی با فرز مینیاتوری است.

 

دیمر در فرز مینیاتوری

یک فرز میمیاتوری عالی دارای دیمر است تا به کاربر امکان تنظیم سرعت را بدهد. زیرا سرعت این دستگاه از ۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ دور بر دقیقه است و کاربر برای انجام هر کاری نیاز به یک سرعت خاص دارد و دیمر باعث می‌شود کاربر به‌راحتی سرعت موردنیاز برای هر کار را تنظیم کند.

 

نکات مهم در خرید فرز مینیاتوری

  1. هنگام خرید ابزر‌ها و سری‌های موجود در بسته‌بندی دستگاه را مشاهده کنید و توجه داشته باشید که مناسب حرفه و کار شما باشد.
  2. فرز مینیاتوری یک ابزار پرتابل است و بخاطر وزن سبکی که دارد برای استفاده طولانی مدت مناسب است. پس در هنگام خرید وزن دستگاه یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.
  3. دستگاهی که خریداری می‌کنید باید دارای سیستم گردش هوا باشد. وجود سیستم گردش هوا باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و میزان گرمایی که به دست کاربر منتقل می‌شود را کاهش می‌دهد.
  4. شلنگ خرطومی مناسب یکی دیگر از مواردی است که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد. شلنگ خرطومی که انتخاب می‌کنید نباید دارای تاب باشد، چون هنگام کار بسیار مشکل‌ساز می‌شود.
  5. لرزش دستگاه در هنگام قابل تشخیص نمی‌باشد، پس لرزش دستگاه یکی از مواردی است که باعث می‌شود جهت خرید فرز مینیاتوری با افراد با‌تجربه مشورت کنید و گزینه‌ای انتخاب کنید که دارای لرزش کمتری باشد و از ایجاد خطا در کار جلوگیری کند.
  6. قابلیت تنظیم سرعت فرز مینیاتوری و وجود دیمر یک نکته بسیار بسیار مهم است که در خرید دستگاه حتما باید به آن توجه کرد. دیمر باعث می‌شود که کارهای مختلفی را با کیفیت فوق‌العاده انجام دهید.

 

این مقاله باعث شد که شما با فرز مینیاتوری و کاربرد آن در مشاغل مختلف آشنا شوید و همچنین آموختید که چه نکاتی را هنگام خرید فرز مینیاتوری باید مورد توجه قرار دهید. اکنون این دستگاه را می‌شناسید و اطلاعات کافی جهت انتخاب و خرید فرز مینیاتوری مناسب با شغل و حرفه خود دارید.