ابزاربومبنا
02156217399
ارسال به

اتو لوله چیست؟

اتو لوله یکی از ابزار‌های صنعتی است که مانند اکثر دستگاه‌ها، اگر نباشد بسیاری از کار‌ها و فعالیت‌ها انجام نخواهند شد. در این مقاله با این ابزار مهم، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن آشنا می‌شوید.

access_time ۱۴۰۰ يکشنبه ۱ اسفند
remove_red_eye 580 بازدید
اتو لوله چیست؟

اتو لوله

اتو لوله، یکی از ابزارآلات بسیار مهم در زمینه لوله‌کشی می‌باشد و گاها دستگاه جوش لوله نیز نامیده می‌شود. کاربری این دستگاه بسیار آسان و راحت است. اتو لوله دارای دو المنت حرارتی است که به وسیله آن‌ها گرمای مورد نیاز تولید می‌شود. همچنین با اتو لوله می‌توان به لوله‌ها فرم داد و در این دستگاه جهت فرم‌دهی به لوله‌ها دو قالب نر و ماده تعبیه شده است. از این دستگاه فقط برای اتصال لوله‌های آب استفاده می‌شود و حرارت بالای دستگاه باعث می‌شود که کاربر به راحتی میان لوله‌ها اتصال ایجاد کند.

 

ساختار اتو لوله

ساختار اتو لوله، ساختاری جالب است. معمولا این دستگاه، از یک تا دو المنت تشکیل شده است و در دو طرف این دستگاه قسمت‌های زیادی برای قرارگیری لوله درون آن وجود دارد تا کاربر بتواند پس از داغ کردن لوله‌ها، میان آن‌ها اتصال ایجاد کند. همچنین اتو لوله دو قالب نری و مادگی دارد که کار را آسان می‌کند و به راحتی به لوله‌ها فرم می‌دهد و کاربر می‌توان بی‌دغدغه از این دستگاه استفاده کند.

 

نحوه استفاده از اتو لوله

کاربری اتو لوله آسان و راحت است و کاربر به راحتی می‌تواند با این دستگاه کار کند. زمانی که کاربر قصد دارد از دستگاه استفاده کند، باید قبل از شروع کار دستگاه را به برق متصل کند تا به خوبی داغ شود. پس از اینکه اتو لوله داغ شد، باید دو عدد از لوله‌هایی که قرار است میان آن‌ها اتصال ایجاد شود در جایگاه مخصوصی که در دستگاه وجود دارد قرار بگیرند؛ لوله‌ها از قالب ماده وارد دستگاه می‌شوند و از قالب نر برای حرارت‌دهی و ایجاد اتصال میان لوله‌ها استفاده می‌شود. معمولا زمان مناسبی که برای داغ شدن لوله‌ها وجود دارد، ۱ دقیقه است و این زمان با تغییر نوع لوله تغییر می‌یابد. زمانی که لوله‌ها به خوبی داغ شدند باید آن‌ها را داخل هم قرار داد و میان آن‌ها اتصال ایجاد کرد. باید توجه داشت که پیش از سرد شدن لوله‌ها باید اتصال میان لوله‌ها را انجام داد و همچنین اتصال لوله‌ها باید به گونه‌ای باشد که پس از سرد شدن نشتی نداشته باشند.

 

- نحوه استفاده از اتو لوله در اتصالات لوله های سبز

نحوه کار با دستگاه اتو لوله جهت ایجاد اتصال میان لوله‌های سبز، باید ابتدا دستگاه را به برق متصل نمود تا المنت های موجود در دستگاه داغ شوند. پس از داغ شدن دستگاه، اولین مرحله این است که لوله باید در محل معین شده قرار بگیرد. و رابطی که قرار است به لوله متصل شود نیز در جایگاه خود قرار می‌گیرد. اکنون حدود ۱ دقیقه باید صبر کرد تا لوله و رابط آن داغ شوند و اتصال میان آن‌ها ایجاد شود. باید اتصال میان لوله‌ها به گونه باشد که پس از سرد شدن نه دارای نشتی و سوراخ باشند و نه بتوان آن‌ها را از هم جدا کرد.

 

- نحوه استفاده از اتو لوله در اتصالات لوله های پروپیلن

طریقه اتصال لوله‌های پروپیلن با اتو لوله به این صورت است که باید همانند جوشکاری، به روش لب به لب  کنار هم قرار بگیرند و اتصال میان آن‌ها ایجاد شود و با نوع اتصال لوله‌های سبز متفاوت می‌باشند.

برای اتصال این لوله‌ها باید از هر دو لوله باید به نسبت مساوی و هم اندازه یک لایه جدا شود. این عمل باعث می‌شود که در حین اتصال لوله‌ها، میان آن‌ها فاصله نیفتد و کاملا به هم متصل شوند. پس از برش زدن لوله‌ها باید با اتو هر دو قسمت برش خورده را به هم فشرد و این گونه است که میان دو لوله پروپیلن اتصال ایجاد می‌شود و با گرمای اتو به یکدیگر می‌چسبند.

 

نکات مهم در هنگام خرید اتو لوله

برای خرید یک اتو لوله متناسب با فعالیت‌های خود باید به فاکتور‌های خاص این دستگاه آشنا شد تا بتوان یک خرید رضایت بخش داشت. در ادامه به ویژگی‌های اتو لوله می‌پردازیم تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید:

 

- سیستم حرارتی توسعه یافته

باید توجه داشت که حرارت در دستگاه اتو لوله یکی از اصلی‌ترین ویژگی هایی که باید بررسی شود. یک اتو لوله ایده‌آل، دستگاهی است که دارای سیستم گرمای به‌روز می‌باشد و المنت های آن به صورتی عمل می‌کنند که به شکل یکنواخت صفحه‌های دستگاه را داغ کرده و حرارت را در همه جای صفحه‌ها به یک اندازه پخش می‌کنند.

 

- مناسب برای انواع لوله (PP-R , PB , PE)

در انتخاب یک اتو لوله باید دقت کنید که دستگاه موردنظر دارای قابلیت استفاده برای انواع لوله باشد. یک اتو لوله خوب از این ویژگی برخوردار است.

 

- کابل بلند

یکی از موارد مهمی که هر فنی‌کار هنگام کار با ابزار برقی به آن توجه می‌کند در دسترس بودن پریز برق است. گاهی در برخی مکان‌ها و برخی مواقع پریز وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد دور است و این مورد باعث اختلال در کار می‌شود. در این شرایط وقتی ابزارآلات برقی کابل بلند داشته باشند این مشکل رفع شده و کار به راحتی انجام می‌شود. اتو لوله از این ویژگی خوب برخوردار است و در بسته‌بندی خود دارای یک کابل سیار بلند است که می‌توان در همچین مواقعی از آن استفاده کنید.

 

- گرمایش فوری

یک دستگاه اتو لوله خوب و مناسب سرعت گرمایش بالایی دارد و این ویژگی باعث افزایش چشم‌گیر سرعت اتصال لوله‌ها و همچنین کاهش زمان می‌شود.

 

- لوازم جانبی

یک ابزار باکیفیت و خوب ابزاری است که دارای تعدادی ابزار کاربردی در بسته بندی خود باشد که در حین کار به کاربر کمک کنند. اتو لوله از این دسته ابزارآلات است که در پکیج خود تعدادی ابزار کاربردی و مهم دارد که در حین کار، موردنیاز کاربر هستند. اتو لوله در پکیج خود دارای متر، قیچی لوله (سبز)، آچار آلن، تراز، پیچ گوشتی و لقمه‌های اتو لوله می‌باشد.

 

- عایق حرارتی؛ جلوگیری از اتلاف انرژی

یک اتو لوله باکیفیت برای اینکه از اتلاف انرژی جلوگیری کند باید مجهز به عایق حرارتی باشد. محل قرارگیری عایق حرارتی، محل اتصال راکت حرارتی به بدنه دستگاه است. عایق حرارتی باعث می‌شود حرارتی که به بدنه وارد می‌شود بسیار کاهش پیدا کند و این مورد تاثیر ویژه‌ای در روند کار دارد. این تجهیز شدن باعث صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن و همچنین عدم داغ شدن بدنه دستگاه و اجزای آن می‌شود.

 

- توان کاری مناسب

قدرت و توان دستگاه فاکتوری بسیار مهم است که باید در هنگام خرید به آن توجه ویژ‌ه‌ای داشت. اگر دستگاه اتو لوله دارای توان مناسب نباشد در حین کار به مشکل خواهید خورد. دستگاهی که از عدم توان مناسب برخوردار باشد کار شما را سخت و طاقت فرسا خواهد کرد. یک اتو لوله خوب باید دارای قدرت و توان متناسب با فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید باشد و هنگام خرید باید دستگاهی با قدرت و توان کافی را انتخاب نمایید.

 

- توانایی کنترل دما

یک اتو لوله بی نظیر دستگاهی است که قابلیت کنترل دما داشته باشد. وقتی دستگاه شما دارای قابلیت کنترل دما است، شما قادر خواهید بود دمای اتو لوله را با توجه به فاکتور‌هایی مانند نوع، ضخامت و قطر لوله موردنظر تنظیم کنید. این نکته علاوه بر اینکه کیفیت کار را بالا می‌برد، باعث می‌شود میزان انرژی مصرفی را تحت کنترل خود قرار دهید.

 

جمع بندی

در این مقاله اتو لوله و کاربرد‌های آن را شرح دادیم و شما را از نکات مهم در هنگام خرید اتو لوله مناسب آگاه ساختیم. اگر در حیطه شغلی و تخصصی که دارید، نیازمند کار با دستگاه اتو لوله هستید، می‌توانید اتو لوله 3 پارچه را از بومبنا خریداری فرمایید.