ابزاربومبنا
02156217399
ارسال به

ابزار نجاری چیست؟

نجارها معمولا برای شروع از ابزار ساده جهت طراحی، اندازه‌گیری، علامت‌گذاری، اتصال، تراش و ... استفاده می‌کنند. علاوه بر آن رفته رفته به ابزار پیشرفته‌تر هم نیاز پیدا می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم ابزارهای دستی و برقی موردنیاز نجاری را به شما معرفی کنیم.

access_time ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن
remove_red_eye 816 بازدید
ابزار نجاری چیست؟

ابزار نجاری

کار با چوب یکی از کارهایی است که قدمت آن به دوره پارینه سنگی برمی‌گردد؛ یعنی دوره‌ای مربوط به انسان‌های اولیه، که ابزارآلات چوبی استفاده می‌کردند. با وجود گذشت زمان و همچنین پیشرفت تکنولوژی و وجود انواع ماشین آلات، کار با چوب هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده است و همچنان بسیاری از لوازم موردنیاز ما از چوب تولید می‌شوند. در ادامه با ابزارآلات دستی و برقی موردنیاز یک نجار آشنا می‌شوید.

 

 

 

لوازم ایمنی

قبل از شروع کار، با وجود جذابیت‌های ویژه‌ای که کار با چوب دارد باید ابتدا از لوازم ایمنی استفاده کنید؛ زیرا لحظه‌ای حواس پرتی و بی‌دقتی آسیب‌های جبران ناپذیری به بار می‌آورد و می‌تواند صدمات جسمانی به فرد وارد کند.

 

 

 

لباس کار، دستکش و گوش‌گیر

هنگام کار به هیچ وجه لباس گشاد و آزاد نپوشید. زیرا ممکن است در حین کار لباس شما در تیغه اره یا رنده گیر کند. لباسی که می‌پوشید باید مناسب و در عین حال راحت باشد و همچنین از بدن شما در برابر ذرات چوبی و یا تراشه‌های چوبی که هنگام رنده پراکنده می‌شوند محافظت کند. علاوه بر لباس، در حین کار از استفاده از هرگونه زیورآلان نظیر دستبند، گردنبند و ... بپرهیزید. همچنین استفاده از دستکش و گوش‌گیر را فراموش نکنید.

 

عینک ایمنی و شیلد صورت

عینک ایمنی یکی از لوازم بسیار ضروری در نجاری است که از چشم‌های شما در مقابل ذراتی که در هوا هستند محافظت می‌کنند. علاوه برم عینک ایمنی، شیلد صورت نیز ضروری می‌باشد، زیرا محافظ صورت و چشم شما در برابر جرقه و قطعات شکسته شده ماشین آلات، قطرات تینر پراکنده در هوا و پوشش های دیگر هنگام اتمام کار است.

 

 

 

ماسک تنفسی و دهان‌بند طبی

ماسک‌های تنفسی و دهان‌بند‌های طبی می‌توانند از ورود گرد و غبار موجود در هوا و بوی شدید مواد پوششی به داخل ریه جلوگیری کنند.

 

جعبه ابزار

یک از ملزومات دیگر جعبه ابزار است که باعث جلوگیری از پراکندگی و گم شدن ابزار شما می‌شود و همچنین به مرتب بودن و محافظت از ابزارتان کمک می‌کند. بومبنا به شما پیشنهاد می‌کند که برای حفاظت از ابزارهایتان از جعبه ابزار مهر مدل JMT13 با قفل فلزی و یا مدل JPT16 با قفل پلاستیکی استفاده کنید.

 

 

چکش میخ‌کش

چکش یکی از رایج‌ترین ابزارهای نجاری است و کار آن کوبیدن میخ است و کاری که بسیار زیاد در نجاری انجام می‌شود کشیدن میخ است. پس چکش موردنیاز برای نجاری باید یک سر برای ضربه زدن و کوبیدن داشته باشد و یک سر برای کشیدن میخ. چکش موردنیاز نجاری یک چکش دوشاخ است که چکش دوشاخ رونیکس مدل RH-4726 است. این چکش دارای وزن مناسب و سبک، دسته ضد لغزش و ارگونومیک از جنس فایبرگلاس و دارای روکش پلاستیکی ضد تعریق و همچنین دارای سری از جنس فلز مقاوم می‌باشد.

 

 

رطوبت سنج

یکی از موارد ضروری که باید به آن توجه کرد کار با چوب خشک و باکیفیت است و باعث می‌شود مشکلاتی که ممکن است پس از ساخت سازه به وجود آید کمتر شود. هرچه چوب خشک‌تر باشد کیفیت و استقامت سازه بهتر است و در زمان برش پرتی کمتر خواهد بود. برای تشخیص رطوبت درون چوب باید از رطوبت‌سنج استفاده کنید و برای این کار رطوبت سنج بنتک مدل GM620 به شما پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

زاویه سنج

اگر از دستگاهی مانند اره رومیزی یا فارسی‌بر استفاده می‌کنید، یکی از لوازم ضروری شما برای کار زاویه‌سنج است. وقتی از زاویه سنج استفاده کنید می‌توانید دستگاه خود را کالیبره کنید؛ با فارسی بر در زاویه ۹۰ درجه، چوب خود را دقیقا با زاویه ۹۰درجه برش دهید و یا در زاویه ۴۵ درجه، چوب خود را دقیقا با همان زاویه برش دهید. این ابزار دقت شما را در کار بالا می‌برد و باعث می‌شود به صورت دقیق‌تری قطعات سازه‌های خود را برش دهید.

 

متر

متر اندازه گیری در تمام شرایط کاربردهای زیادی دارد. برای اندازی‌گیری می‌توانید نوک متر را به یک طرف از چوب قلاب کنید و به آسانی اندازه‌گیری خود را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از متر نووا مدل NTT 7525 و همچنین مدل NTT 5525 استفاده کنید. متر نووا دارای بدنه ضدضربه از جنس ABS، روکش پلاستیکی ضربه‌گیر و انعطاف پذیر، قفل محکم، نوک فلزی قوی، قلاب و بند پارچه‌ای جهت اتصال به جیب یا کمربند جهت حمل و جلوگیری از گم شدن می‌باشد و همچنین مطابق استاندارد CE اروپا تولید شده است.

 

 

 

کاتر

کاتر با تیغ و قابلیت قفل شدن یکی از ابزارهای اساسی در نجاری است. از این ابزار برای علامت زدن رو چوب، تمیز کردن برش لولا و ... می‌توان استفاده کرد. کاترهای سنگین با بدنه آهنی بسیار بهتر از کاترهای سبک با بدنه پلاستیکی می‌باشند.

 

 

 

مغار

مغار ابزاری برای کنده‌کاری و تراش چوب می‌باشد که بسیار تیز و برنده است. برای کار با مغار باید با دست یا پتک نیرویی که از پشت به مغار وارد کنید. مغار از جنس فلز است و به شما این امکان را می‌دهد که پس از کند شدن، آن را تیز کنید.

 

 

 

تراز

تراز بهترین وسیله برای فهمیدن صاف و تراز بودن قطعات موردنظر شماست. ترازهای پیشنهادی ما به شما تراز استبیلا و تراز STA می‌باشند که از دقت و حساسیت بالایی برخوردارند و همچنین دارای تراز در جهت قائم، افقی و اُریب یا ۴۵ درجه هستند.

 

 

 

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی ابزاری مفید و پرکاربرد است که در اکثر مواقع به کمک ما می‌آید. در نجاری دونوع پیچ گوشتی دوسو و چهارسو مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با خرید ست پیچ گوشتی تیتان، ۷ پیچ گوشتی با سایزهای متنوع داشته باشید.

 

 

 

گیره نجاری

گیره نجاری یکی از ملزومات نجاری است که برای چفت کردن قطعات کار شماست و باعث می‌شود از تکان خوردن اجزای کارتان جلوگیری کند.

 

 

 

اور فرز؛ مهم‌ترین ابزار نجاری

اور فرز یک وسیله بسیار مهم یک نجار است و برای شیارزدن روی چوب بسیار کاربردی است و در بیشتر فعالیت‌های مرتبط با چوب به کار می‌رود. کولت در اور فرز مهم‌ترین بخش این دستگاه است. پیشنهاد بومبنا به شما خرید اور فرز ماکیتا مدل RP1800 یا اور فرز متابو مدل OF E738 است. می‌توانید رو اسم اور فرز موردنظر کلیک کنید و ویژگی‌های هرکدام را مشاهده کنید.

 

 

 

رنده نجاری 

رنده نجاری دارای دو نوع چوبی و فلزی است. رنده چوبی تک تیغه و رنده فلزی دو تیغه می‌باشد. این ابزار برای یکدست کردن سطح چوب، نازک کردن و صاف کردن چوب استفاده می‌شود. تیغه دوم رنده نجاری کار خرد کردن پوشال‌ها و خارج کردن آنها از رنده را انجام می‌دهد. رنده نجاری در دو نوع دستی و برقی در بازار موجود است.

 

 

 

اره رومیزی

اره رو میزی، ابزاری است که از آن برای برش ورق‌ها و پروفیل‌های چوبی در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. اره رومیزی دقت بسیار بالایی دارد و به همین علت در صنعت کابینت‌سازی بسیار پرکاربرد است.

 

 

 

کمپرسور هوا

کمپرسور هوا یا کمپرسور باد، فشار هوای موردنیاز ابزار های بادی را برعهده دارد. در کارگاه‌های نجاری معمولا از کمپرسورهایی با حجم ۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر استفاده می‌شود.

 

 

 

اره فارسی‌بر

اره فارسی بر یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارهاست که وظیفه برش چوب در زوایای مختلف با دقت بالا را بر عهده دارد. اره فارسی بر دیوالت مدل DW714 یک دستگاه بسیار قوی و با دوام است.

 

 

 

میخکوب بادی

میخکوب بادی در نجاری ابزاری بسیار کارآمد و کار راه‌انداز است. از میخکوب می‌توان برای اتصال دو قطعه چوبی به هم و یا اتصال قطعه چوبی به مواد دیگر مانند گچ و ... استفاده کرد. سرعت ایجاد اتصال در این دستگاه بسیار بالاست و در کمترین زمان میخ را شلیک و اتصال را برقرار می‌کند. برای چندین برابر قوی‌تر شدن اتصال، می‌توانید در کنار میخ از چسب چوب استفاده کنید. میخکوب بادی تیپو رونیکس مدل RA-T50 و همچنین میخکوب بادی شیلدر مدل SH-F50 می‌تواند برای شما بسیار کاربردی و کارآمد باشد.

 

 

 

دریل

دریل در صنعت چوب معمولا برای سوراخ کردن چوب به کار می‌رود اما فعالیت ‌هایی که می‌توان با دریل انجام داد زیاد است. می‌توان با اتصال سری‌های مختلف کارهایی همچون پرداخت کاری و سنباده کاری هم انجام داد. دریل پیچ‌گوشتی شارژی براش‌لس رونیکس مدل 8900 می‌تواند انتخابی عالی باشد؛ زیرا هم دریل و هم پیچ گوشتی شارژی است و شما می‌توانید از یک دستگاه برای چند فعالیت مختلف استفاده کنید.

 

 

 

شلنگ باد

اگر کمپرسور هوا دارید، خرید شلنگ باد یکی از واجبات است و حتما باید در لیست خرید شما باشد. باید از شلنگ صنعتی و ضخیم استفاده کنید که هم فشار هوا و هم طول عمر بیشتری داشته باشد.

 

مکنده گرد و غبار

شما باید در کارگاه از مکنده گرد و غبار استفاده کنید تا بتوانید گرد و خاک حاصل از برش را جمع آوری کنید.

 

 

 

جمع بندی

شغل نجاری یک شغل جذاب و همچنین خطرناک است و لازم است که تمامی نکات ایمنی به خوبی رعایت شود. استفاده از لوازم ایمنی، تعویض تیغه‌های کُند و ... از ملزومات نجاری می‌باشند. 

با رعایت تمامی اصول، شما می‌توانید کارگاه نجاری خود را راه‌اندازی کنید. امیدواریم با این مطلب، مقداری از سوالات ذهن شما را برطرف و به شما کمک شایانی کرده باشیم.